Followers

Sunday 10 July 2011

Hati terharu


Assalamualaikum..
Hm.. macam mana la kan dengan orang yang kurang upaya ni..? diorang ni ada tak yang bersemangat nak keja macam orang normal..? ada sesetengah daripada diorang mungkin terasa malu dengan ketidaksempurnaan mereka.. tapi tu semua hanyalah ujian dari Allah s.w.t.. apa pun kekurangan, kita mestilah sentiasa bersyukur kepadanya.. ada hikmah di sebalik semua ni..

Baru2 ni saya on the way nak balik ke rumah lepas habis keja.. tiba di traffic light, lampu merah.. macam biasalah, kita berhenti walaupun lampu tu tengah kuning sekalipun, kena berhenti awal2.. kan dalam peraturan dah tegaskan 'kuning bersedia untuk berhenti'.. hehe.. takut2 memang ada orang yang nak melintas jalan, tak sempat pulak nak break..

kemudian, ada la seorang OKU ni nak lintas jalan tapi guna tongkat la.. tapi di tengah2 jalan, tongkat dia terjatuh.. ada la kakak yang baik hati ni datang.. dia tolong pimpin tangan orang yang kurang penglihatan tu menyeberang jalan.. hati kakak ni sungguh murni kan..?

tapi ni bukan cerita sebenar yang nak disampaikan ye.. ni cuma selingan2 je.. yang buatkan hati saya jadi tersentuh.. bila tengok OKU tu kemas pakai baju SHELL a.k.a pusat isi minyak petrol.. =)
sangat tersentuh masa tu..
'dia keja jugak kan walaupun keadaan macam ni' *mengomel saya*
tiba2 je nak mengalir air mata ni.. tengok kesanggupan orang tu bekerja walau tak sesempurna mana pun.. tapi ada sesetengah di antara kita ni yang tak nak keja walaupun sempurna fizikal mahupun akal..

tiba2 teringat kat budak2 sekampung yang suka berkeliaran ni, kalau berkeliaran tolong bersihkan kampung tak apa la jugak.. tapi ni berkeliaran melepak.. tenaga kudrat ada tapi tak nak gunakan dengan sebaiknya.. sedih...

percayalah, sesiapa yang berusaha mencari pekerjaan pasti ada rezekinya.. cuma antara cepat dan lambat saje..


“sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu jika kaum itu tidak mengubah nasib mereka sendiri” (ar ra’du ayat 11)

No comments :

Post a Comment